48. Henrik Dahls tale
Hvad er en god skole? Hvad er en god underviser? Og hvad kan en “blå” politiker gøre for at hjælpe folkeskolen godt på vej? Dagens gæst er Henrik Dahl, PhD, og medlem af Folketinget for Liberal Alliance siden 2015.
Oprindeligt udgivet 6/26/2021
47. Den grønne betænkning
Hvad skal vi med folkeskolen? Hvad er der galt med folkeskolereformen? Og hvordan skulle folkeskolen være, hvis man spørger to politiske ildsjæle? Gæster: Lotte Rod - medlem af folketinget siden 2011 for Det Radikale Venstre, og Marianne Jelved tidligere skolelærer og medlem af folketinget siden 1987, ligeledes for Radikale Venstre.
Oprindeligt udgivet 6/19/2021
46. Skilsmisse i børnehøjde
Hvordan reagerer børn, når deres forældre vælger at blive skilt? Hvordan taler man med sit barn om skilsmisse, både før, under og efter? Og er der nogle ting vi som voksne skal være særligt opmærksomme på, så børnenes trivsel ikke sættes over styr i forbindelse med skilsmisseprocessen? Gæst: Psykolog Lene Stephensen. Lene har i mere end 40 år bistået forældrepar i deres skilsmisseprocesser, og har skrevet bogen “SKILSMISSENS ABC” - sammen med Annika Lillelund Fauli.
Oprindeligt udgivet 6/13/2021
45. Pædagogen som forandringsagent
Hvad er en forandringsagent? Hvordan kan pædagoger være forandringsagenter? Og hvad er alt det med forandringer egentligt godt for i den pædagogiske praksis? Alt dette, og meget mere, taler vi om i dette meget højenergiske afsnit af BØRNEPSYKOLOGI. Hold på hat og briller - der kommer en orkan!!!
Dagens gæster: Ulrik Kehman, pædagog, tidligere leder, klaverbokser og far til 6 børn i alderen 2 - 23 år. Mads Thomsen, forhenværende pædagog, nu lektor i pædagogik, selvstændig konsulent og forfatter (red.) til bogen “Pædagogen som forandringsagent” Akademisk Forlag - juni 2021.
Oprindeligt udgivet 6/5/2021
44. PPV - en fælles opgave
Hvad er en PPV - Pædagogisk Psykologisk Vurdering? Hvilke udfordringer kan der være forbundet med en PPV? Og er der mon en anden og måske bedre måde, hvorpå vi kan undersøge og beskrive pædagogiske og psykologiske udfordringer hos børn og unge? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dette afsnit tager udgangspunkt i en (relativt) lille og (måske) nørdet del af den pædagogiske psykologi. Men lyt endelig med, også selv om du ikke er psykolog i PPR, for vi breder emnet ud, så det også bliver relevant for både lærere, pædagoger, ledere, forældre, konsulenter og beslutningstagere.
Gæst: Allan Nielsen, cand. psych fra Århus Universitet og psykolog hos PPR i Kolding.
Børnepsykologi er en non-profit podcast, som udgives af Luc Publishing. Den kan streames gratis fra vores hjemmeside (alenkaer.dk) og fra diverse streamingtjenester.
Oprindeligt udgivet 5/29/2021
43. Nyuddannet og jobsøgende
Hvad skal man kunne som nyuddannet skolelærer eller skolepædagog? Hvilke kvalifikationer er skolelederne særligt fokuserede på i ansættelsesprocessen? Og hvordan får man som nyansat hjælp til at udvikle sig professionelt, når man har fået job i den pædagogiske verden?
Dagens gæster i BØRNEPSYKOLOGI er skoleleder Mads Vilstup Hoeg, og afdelingsleder/viceskoleleder Jacob Skou, begge fra Bramdrup Skole i Kolding.
Dette afsnit er en meget konkret håndsrækning til alle studerende/jobsøgende/ny-i-job på det pædagogiske område. Hjælp med at DELE og TAGGE - mange tak.
Oprindeligt udgivet 5/22/2021
42. Den gode relation
Hvad er en god voksen/barn-relation? Hvorfor kan det være en udfordring at dyrke den gode relation, både i familen og i børneinstitutioner? Og hvad skal der til, så voksen/barn-relationer bliver endnu bedre? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Gæster: Susanne Skaanning - tidl. lærer, când. pæd. pæd. psych, indehaver af Relate.nu og mor til fire. Lone Witt Eriksen - lærer og mor til tre.
Oprindeligt udgivet 5/15/2021
41. Deltagelsesmuligheder
Giver det stadig mening at tale om “inklusion”? Burde vi hellere tale om “deltagelsesmuligheder”? Hvad kan vi få blik for, hvis vi anvender et børneperspektiv? Hvordan sammensætter man grupper i undervisning og frikvarter? Og hvordan definerer vi begrebet “trivsel”?
Dagens gæst er Christina Holm Poulsen, lektor i psykologi, Ph.D og forfatter til bogen “Skolevanskeligheder og inklusionsmuligheder - fra et børneperspektiv” (Hans Reitzels Forlag).
Oprindeligt udgivet 5/1/2021
40. Social læring & NEST
Hvad er Social Læring? Hvad er NEST? Og hvordan kan Social Læring bruges som metode i andre sammenhænge, eksempelvis skolens almene undervisning eller hjemme i familien? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI. Dagens gæster er Morten Bækkerønn (børnehaveklasseleder i Århus Kommunes NEST-klasser) og Eva Bartram (psykolog i PPR & Specialpædagogik i Århus Kommune). Begge gæster er medforfattere til udgivelsen “Social Læring” (Dansk Psykologisk Forlag - 2021).
Oprindeligt udgivet 4/24/2021
39. Hypnoterapi, søvn & ondt i maven
Hvad er hyonoterapi? Hvordan kan man bruge hypnoterapi i praksis - eksempelvis når børn har ondt i maven eller ikke kan sove? Og hvordan får flere børn og familier gavn af de metoder og teknikker, der knytter sig til klinisk hypnose? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Anna Knakkergaard, læge, klinisk hypnoterapeut og bestyrelsesmedlem hos Dansk Center for Klinisk Hypnose.
Oprindeligt udgivet 4/17/2021
38. Mellemformer
Hvad er en “mellemform”; og kan vi bruge mellemformer til noget konstruktivt på skole og uddannelsesområdet - eller er der blot tale om kamufleret eksklusion?
Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI, hvor det primære fokus er på de store børn/de unge. Gæster: Lars Buchholt Kristensen og Toke Agerschou.
Oprindeligt udgivet 4/10/2021
37. Et transdisciplinært perspektiv
Hvad har de danske skolebørn behov for, når de skal tilbage til en mere normaliseret hverdag? Hvilke støtte og rådgivningsbehov vil være nødvendige at forholde os til? Og hvordan kan vi i den forbindelse anvende et transdisciplinært perspektiv?
Dagens gæster er Camilla Christensen (tværfaglig leder i Pædagogisk Enhed - Esbjerg) og Jacob Stenholt (psykolog hos PPR - Gentofte).
Oprindeligt udgivet 4/3/2021
36. Tryghedscirklen
Denne gang handler Børnepsykologi om Circle of Security; en familieterapeutisk metode, som i dansk regi kaldes “Tryghedscirklen”. Vi taler om familieliv, om problemadfærd, om robusthed, om trygge relationer, og om hvordan man kan gå systematisk til værks, hvis trivslen er udfordret. Både forældre og fagfolk kan lytte med. Dagens gæst er Ellen Kjær, som er uddannet sygeplejerske, sundhedsplejerske, narrativ familieterapeut og vejleder i bl.a. Cool Kids og Circle of Security.
Oprindeligt udgivet 3/27/2021
35. Samarbejde i skolen
Hvad kendetegner samarbejdet om børn i skolen? Hvilke udfordringer er særligt interessante i den forbindelse? Og hvordan kan vi gentænke samarbejdet i skolen, så det i endnu højere grad skaber trivsel og deltagelsesmuligheder for alle børn? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI. Dagens gæst er Mette Molbæk som er uddannet lærer, cand. pæd. pæd. psych, og ikke mindst PhD på en afhandling om “Inkluderende klasseledelse”.
Oprindeligt udgivet 3/20/2021
34. Højt begavede børn
Hvad vil det sige at være et højt begavet barn? Hvilke udfordringer og muligheder er der på spil, når et barn er højt begavet? Og er der noget, vi som forældre og fagprofessionelle skal have særlig fokus på, for at højt begavede børn trives? Alt dette, og meget mere, taler vi om i dette afsnit af Børnepsykologi. Dagens gæst er Rikke Christensen; tidligere skoleærer og nu konsulent og foredragsholder i sin egen virksomhed, Clever Consulting.
Oprindeligt udgivet 3/13/2021
33. Børn og Corona
Hvad kendetegner samtaleterapeutisk behandling under Corona-nedlukningen? Hvilke problematikker fylder mest for børn og forældre? Og hvilke udfordringer kommer (måske) til at præge fremtiden? Alt dette, og meget mere, taler vi om i podcasten Børnepsykologi.
Dagens gæst er Tine Basse Fisker , som er konsulent og kognitiv psykoterapeut med speciale i børn og unge.
Oprindeligt udgivet 3/6/2021
32. Low arousal
Hvad er low arousal? Hvad er fordelen ved at anvende en såkaldt low arousal pædagogik? Og hvordan gør man i praksis - både i skolen og der hjemme?
Dagens gæst er Anne-Mette Sohn Jensen, som er konsulent, kursusleder, foredragsholder og forfatter - bl.a. til en kommende udgivelse med titlen “Arousal og compassion” (Akademisk Forlag).
Oprindeligt udgivet 2/27/2021
31. Digitale platforme i psykologien
Hvad kan man bruge digitale platforme til i pædagogikken og psykologien? Hvordan arbejder man virtuelt med terapi? Og kan de digitale platforme bruges i udfordringer der relaterer sig til skolevægring og robusthed? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af Børnepsykologi.
Dagens gæster er Anne Kristine Schwartzbach (tidligere skolelærer og nu direktør i Konfront) og Daniel Bach Johnsen (klinisk psykolog, ph.d. og faglig chef i Konfront).
Oprindeligt udgivet 2/20/2021
30. Traume og etnicitet
Hvordan arbejder man med familier og børn med anden etnisk baggrund end dansk? Hvordan kan man i den forbindelse forstå og anvende traume-begrebet? Og hvad kan vi fremadrettet ønske os på integrationsområdet? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst: Lobna Hleihel, konsulent og terapeut.
Oprindeligt udgivet 2/13/2021
29. PPR
Hvad er PPR? Hvad er PPR ikke? Og hvad kunne vi ønske os, at PPR var?
Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Simon Sunwell Jensen, som er uddannet can. psych. fra Ålborg Universitet, og som arbejder som psykolog i Pædagogik Praksis & Læring i Viborg.
Oprindeligt udgivet 2/6/2021