28. Når inklusion lykkes
Hvad kendetegner vellykket inklusion? Hvordan kan skole/hjem-samarbejdet befordre inklusionsprocessen? Og hvad skal der til i fremtiden, så børn med specialpædagogiske kan være del af skolens fællesskab? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Pernille Thuesen, som er tidligere lærer - linje i engelsk og idræt -, dernæst Cand. mag. pæd., mor til Peter (11 år) som har Aspergers, og arbejder til dagligt som adjunk på læreruddannelsen i Esbjerg.
Oprindeligt udgivet 1/30/2021
27. Trivsel i familien
Hvad bøvler de danske børnefamilier med for tiden? Hvad skal man gøre i stedet for at skælde ud? Og hvad er Marte Meo for noget? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Christina Abildgaard, som er uddannet pædagog, terapeut og forfatter - senest til bogen “Boost dit barns selvværd’ (2020), og tidligere med bogen “I stedet for skældud” med Erik Sigsgaard. Hun er til dagligt familievejleder og Marte Meo-supervisor.
Oprindeligt udgivet 1/27/2021
26. Mit barn har en diagnose
Hvordan påvirker det familien, forældreskabet og parforholdet, når barnet får en psykiatrisk diagnose? Hvordan er det at være forældre til et barn i den inkluderende skole? Og er inklusion altid svaret?
Alt det taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI, hvor mor og skolelærer Malene Svanholt Lauridsen er på besøg. Malene er hudløst ærlig, meget vidende og utroligt inspirerende. Alle det har med børn at gøre vil få noget godt ud af at lytte til dette afsnit.
Oprindeligt udgivet 9/18/2020
25. Udviklingsprocesser
Hvad kendetegner godt udviklingsarbejde i skole og daginstitutioer? Hvorfor går det nogen gang galt, når man forsøger at udvikle? Og hvordan kan vi aktuelt støtte børns trivsel, adfærd og læring gennem faglige udviklingsprocesser? Alt dette taler vi om i denne udgave af podcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Micki Sonne Kaa Sunesen, PhD og konsulent.
Oprindeligt udgivet 9/11/2020
24. Mobiltelefoner
Skal mobiltelefonerne ud af skolen? Hvilken påvirkning har mobiltelefoner på børns trivsel? Og hvad er den rigtige vej frem, når det handler om børns anvendelse af digital teknologi? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Imran Rashid, læge, forfatter, podcaster og blogger.
Oprindeligt udgivet 9/4/2020
23. Skolevægring og Corona
Hvordan hjælper man børn med skolevægring tilbage til skolen - midt i en Corona-tid? Hvad kan forældre gøre? Hvad kan fagprofessionelle gøre? Dette taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten Børnepsykologi.
Gæst: Mads Thomsen, lektor og konsulent.
Oprindeligt udgivet 8/28/2020
22. God i skolen
Et nyt skoleår er i gang og langt de fleste børn er atter tilbage i klasselokalerne. Men hvad gør man som forældre, hvis man er bekymret for sit barns trivsel? Hvordan kan man som forældre støtte barnets udvikling og læring hjemmefra? Og holder vi i virkeligheden skole på den “rigtige” måde i Danmark? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Maria Baldus, selvstændig lærer og tutor.
Oprindeligt udgivet 8/21/2020
21. Anbragte børn
Regeringen har aktuelt fokus på et øget antal anbringelser af børn og unge uden for hjemmet. Men er det den rigtige vej frem med flere anbringelser? Hvordan hjælper vi bedst børn i udsatte positioner? Og skulle man måske have fokus et helt andet sted. Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Niels Christian Barkholt
Oprindeligt udgivet 8/14/20
20. Forældresamarbejde
Hvorfor er forældresamarbejde væsentligt for børns trivsel og læring? Hvad er et godt forældresamarbejde? Og hvorfor kan det nogen gange være svært at få samarbejdet til at fungere? Alt dette, og meget mere taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Noomi Matthiesen, Ph.D Dette afsnit kan ses på YouTube
Oprindeligt udgivet 7/1/2020
19. Parate børn
Hvad er et skoleparat barn? Hvordan bliver børn skoleparate? Og er det i virkeligheden skolen, der skal være børneparart? Alt dette taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI. Dagens gæster har netop udgivet bogen “Parate børn - forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution” på Frydenlund. En bog der sætter på fokus på de udfordringer og den praksis, der relaterer sig til overgangen mellem daginstitution og skoleliv.
Gæster: Bjørg Kjær og Tomas Ellegaard
Læs mere: “Parate børn - forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution” af Dil Back, Karen Ida Dannesboe, Tomas Ellegaard, Bjørg Kjær, Niels Kryger & Allan Westerling
Oprindeligt udgivet 6/25/2020
18. Hvorfor går børn i skole?
Hvorfor går børn i skole? Hvorfor er det danske skolesystem som det er? Og hvad er alternativet? Alt dette, og meget mere taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens to gæster: Ole Løw, psykolog, tidligere lektor ved VIA University College - Læreruddannelsen i Århus, og du er pt. supervisor, forfatter og konsulent.
Elsebeth Jensen, ph.d. og uddannelsesdekan for læreruddannelsen og HF i VIA University College.
Oprindeligt udgivet 6/18/2020
17. Usynlige børn
Hvad er et usynligt barn? Hvad gør det ved barnet at være usynlig? Hvad kan vi som fagprofessionelle og forældre gøre, så barnet atter bliver synligt? Alt dette, og meget mere, kan skal vi tale om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæster: Christina Holm Poulsen og Pernille Fast
Oprindeligt udgivet 6/11/2020
16. Compassion
Hvad er compassion-fokuseret terapi? Hvordan kan lige præcis den terapeutiske metode hjælpe børn? Og er der elementer og principper fra metoden, der kan bruges uden for det terapeutiske rum, det vil sige i familien, i skolen eller i det hele taget? Alt dette, og meget mere, kan skal vi tale nærmere om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Christina Schlander, som er autoriseret psykolog og specialist og supervisor i psykoterapi og klinisk psykologi.
Oprindeligt udgivet 6/4/2020
15. Skældud
Hvad er skæld ud? Hvorfor skælder man ud? Og hvad burde man som voksen gøre i stedet?
Gæst er Louise Klinge, PhD.
Oprindeligt udgivet 5/28/2020
14. Unge & trivsel
Hvordan står det til med trivslen hos de danske unge? Hvordan er det at være del af en perfektheds- og præstationskultur? Og er der noget vi kan gøre for at passe lidt ekstra på de unge, der er skrøbelige?
Gæst: Noemi Katzenelson, professor, centerleder og forskningsleder på Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet. Ungepanel: Freya, Rikke og Nikolas
Oprindeligt udgivet 5/21/2020
13. Autisme
Hvad er Autisme? Hvordan er det at være godt begavet, men funktionsnedsat? Og hvordan er det at være forældre til et barn med autisme?
Gæster: Dorthe Hölck, der er selvstændig konsulent i Go Between og som har arbejdet med autisme, ADHD og alt der omkring i mange år. Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.
Oprindeligt udgivet 5/14/2020
12. Fjernundervisning
I øjeblikket modtager grundskolens ældste elever + alle de unge mennesker på ungdomsuddannelserne fjernundervisning. Hvordan går det? Lærer de noget? Og hvad kan vi som skole- og uddannelsessystem bruge de aktuelle erfaringer til på sigt? Alt dette, og meget mere, kan skal vi tale nærmere om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæster: Andreas Rasch Christensen og Pernille Vinther Søby Holm
oprindeligt udgivet 5/7/2020
11. Kreativitet
En samtale om kreativitet i skolen, i familien og i almindelighed.
Gæster: Lene Tangaard, Thomas Egeskov Petersen og Rasmus Alenkær
Oprindeligt udgivet 5/5/2020
10. Inklusion
Hvad skal vi med “inklusion”, hvad betyder “inklusion” og er der behov for, at vi stedet bruger et andet begreb?
Gæst: Gro Emmertsen Lund
Oprindeligt udgivet 3/2/2020
9. Dannelse
Hvad er dannelse? Hvorfor er det relevant at tale om dannelse? Og hvilke dannelsesmæssige opgaver har vi anno 2020?
Gæst: Brian Degn Mårtensson, filosof, uddannet fra Aarhus Universitet, og forfatter til en lang række bøger om filosofi, videnskabsteori, pædagogik og uddannelse.
Oprindeligt udgivet 2/16/2020