8. Mit liv med angst og autisme
Hvordan er det at vokse op med angst og autisme i disse inklusionstider? Føler man sig anderledes? Og er der noget, vi på et mere overordnet niveau kan gøre, for at de børn og unge, der har særlige forudsætninger, får et godt liv?
Gæst: Mathilde Lusty Sørensen
Oprindeligt udgivet 2/8/2020
7. Merete Riisager
Hvordan er det at være undervisningsminister midt i en orkan? Hvad laver man når man ikke længere minister? Og hvad er man optaget af, når man hedder Merete Riisager.
Gæst: Merete Riisager, tidligere undervisningsminister.
Oprindeligt udgivet 2/1/2020
5. Belønning & straf
Er det hensigtsmæssigt at belønne børn, når vi som forældre vil opdrage vores børn?
Hvad får man ud af at anvende belønning som pædagogisk strategi i skolen?
Og hvordan er det lige med det modsatte af belønning, nemlig straf?
Gæst: Mads Thomsen, cand.pæd. i pædagogisk psykologi, konsulent og lektor.
Oprindeligt udgivet 1/19/2020
4. Gaming
Computerspil, eller gaming, fylder for meget i børns hverdag. Sådan mener i hvertfald 60% af de forældre, der der i 2018 deltog i en undersøgelse foretaget af Århus Universitet i samarbejde med TV2.
Børnene er der imod knap så bekymrede, og forskning på området indikerer, at gaming ikke nødvendigvis er den direkte vej til dårlig trivsel og ensomhed.
Men hvem har ret? Hvad er gaming egentligt, og hvordan skal vi som forældre forholde os til fænomenet?
Gæster: Morten Saxtorff Andreasen og Magne Alenkær
Oprindeligt udgivet 12/1/2019
3. Uro i klassen
Det er i disse dage en almindelig opfattelse, at der er mere uro i skolerne, end godt er.Negative forstyrrelser italesættes igen og igen som en af de primære årsager til, at vi aktuelt ser øget skolefravær blandt børnene, og det er heller ikke ualmindeligt, at man som forældre vælger at flytte sit barn til en anden skole, måske en privat en af slaksen, fordi barnet simpelthen ikke kan holde til mere larm.
Men hvorfor er der en stigende tendens til uro i grundskolen?
Hvilke konsekvenser har det, at der i stigende grad hersker kaos og ikke harmoni?
Og ikke mindst - hvad kan vi gøre?
Gæst: Rene Kristensen
Oprindeligt udgivet 11/23/2019
2. Udviklende øjeblikke & minimumsnormeringer
Hvis vi vil sikre god og sund psykologisk udvikling hos vores børn, så skal vi starte tidligt. Dvs. mens børnene er små, og før problemerne når at udvikle sig til at blive store. Heldigvis er der meget vi kan gøre, både som fagfolk og som forældre, hvis vi har den rette viden og de rette rammer. Derfor skal vi i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI beskæftige os med de yngre børn, og vi skal med afsæt i bl.a. Daniels Sterns og John Bowlbys udviklingspsykologiske teorier tale om forældreskab, om livet i daginstitutioner og om det en af dagens gæster kalder for UDVIKLENDE ØJEBLIKKE.
Gæster: Rikke Yde Tordrup og Line Grønfeldt Olsen
Oprindeligt udgivet 11/18/2019
1. Jeg vil ikke i skole
Hvad gør vi som samfund, som fagprofessionelle og som forældre, hvis vi vil skolevægring til livs?
Gæster: Tine Basse Fisker (terapeut og konsulent) og Merete (mor - optræder anonymiseret).
Oprindeligt udgivet 11/16/2019