86. Baseværdighed & pædagogisk værtskab - NUL18
Reagerer børn mere “dramatisk” og med højere, følelsesmæssig intensitet, end tidligere børnegenerationer - og hvorfor? Hvordan besjæler pædagoger og lærere hinanden, så børnene oplever en tilknytningsmæssig, rød tråd i deres institutionsliv? Hvorfor er mobiltelefoner i familien en psykologisk udfordring for børns trivsel?
Gæst: Autoriseret psykolog og klinisk specialist i børn & unge, Rikke Yde Tordrup.
Oprindeligt udgivet 10/30/2024
85. Akutskole - NUL18
Mads Thomsen er lektor i pædagogisk psykologi og byrådsmedlem for Odense Kommune. I forbindelse med sagen om vold og krænkelser på Agedrup Skole i 2024, stod han pludselig midt i en medieorkan, hvor han måtte handle i spændingsfeltet mellem faglighed og politik. I dette afsnit taler vi om akutskoler, om medier og om håndtering af problemadfærd i børne- og ungemiljøer.
Oprindeligt udgivet 10/18/2024
84. Voldsomme fællesskaber - NUL18
Hvorfor er vold, krænkelser og overgreb i skolen et fænomen, der i stigende grad fanger mediernes opmærksomhed? Hjælper det fællesskabet, at man straffer eller ekskluderer de særligt udadreagerende børn og unge? Og hvad er alternativet? I dette afsnit har Rasmus besøg af Gro Emmertsen Lund og Rene de Claville Juhler, der begge arbejder professionelt med særligt udfordrede børne- og ungefællesskaber.
Oprindeligt udgivet 10/5/2024
83. En tsunami af mistrivsel - NUL18
I dette afsnit taler vi om bogen “Trivsel og mistrivsel - mellem offergørelse og kompetencegørelse. I studiet har Rasmus Alenkær besøg af forfatterne til bogen, Lars Qvortrup og Karen Wistoft.
Oprindeligt udgivet 11/22/2024
82. Er du rigtig klog - NUL18
Dette afsnit handler om højt begavede børn, deres familier og deres fællesskaber. I studiet har Rasmus Alenkær besøg af Rikke Christensen, selvstændig konsulent/underviser med speciale i høj begavelse, samt Rebekka Graatang, skolelærer og mor til et højt begavet barn.
Oprindeligt udgivet 9/22/2024
81. Live fra Nyborg Strand
Hvad kan vi sammen gøre for at skabe inkluderende fællesskaber? Det forsøger vi at besvare i denne live-udgave af BØRNEPSYKOLOGI, som optaget live på Hotel Nyborg Strand.
Gæster: Claus Hjortdal - formand Skolelederforeningen, Jan Hoby, næstformand - Landsforeningen For Socialpædagoger, Katrine Fylking - forkvinde - Københavns Lærerforening, Gitte Lohse - Fagdirektør - Børne- og Ungdomsforvaltningen i København, Pia Kristensen - KKFO-leder Harrestrup Å Skole, Michael Navi - Afd. leder Lundehusskolen, spec. afdeling.
Vært: Rasmus Alenkær
Oprindeligt udgivet 3/4/2023
80. ADHD i et forældreperspektiv - live
Hvad er det bedste ved at have et barn med ADHD? Hvad er det værste ved at have et barn med ADHD? Og kan det være en hjælp at melde sig ind i en interesseforening, hvis man har et barn i en udsat position?
Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI, som er optaget live i Aabenraa, hvor ADHD-foreningen - afdeling Sydjylland og Sønderborg - har inviteret Rasmus Alenkær på besøg.
Vært:
Rasmus Alenkær
Gæster:
Heidi Post, mor til to børn med ADHD - hvor af en har skolevægring.
Helle Skovby, mor til to børn med ADHD.
Camilla Louise Lydiksen, direktør, ADHD, foreningen.
Oprindeligt udgivet 5/11/2022
79. ADD
Hvordan påvirker det tilværelsen, når ADD er med i hverdagen? Vi taler med en ekspert, en mor og ikke mindst en ung kvinde med ADD.
Gæster:
Nanna Kruuse, psykolog og supervisor i klinisk børnepsykologi, ADD-klinikken i Århus.
Sofie Møller Bertelsen, HTX-elev og diagnostiseret med ADD.
Sinne Møller Bertelsen, mor til Sofie, tidligere lærer og nu afdelingsleder socialpsykiatrien.
Oprindeligt udgivet 4/10/2022
78. Sikker tilknytning i plejefamilien
Hvad er et udviklende øjeblik? Hvordan er det at være forældre i en professionel plejefamilie? Og hvordan skaber man trygge opvækstbetingelser for anbragte børn og unge?
Gæster: Rikke Yde Tordrup, psykolog, klinisk specialist i børn & unge. Jonna Jensen, plejemor. Gert Jensen, plejefar.
Oprindeligt udgivet 4/3/2022
77. Elisa Rimpler
Hvorfor er pædagoger vigtige for børns trivsel? Hvilke særlige udfordringer står pædagogprofessionen overfor i øjeblikket? Og hvordan ser fremtiden ud i følge pædagogernes fagforeningsformand?
Gæst: Elisa Rimpler, formand for BUPL
Oprindeligt udgivet 3/26/2022
76. Ildsjæl
Denne gang møder vi Gitte Hedegaard, som er en vaskeægte, børnefaglig ildsjæl. Hun har haft en hård og traumatiserende barndom med masser af svigt, overgreb og mistrivsel. I sit arbejde som lærer og som konsulent trækker Gitte på sine personlige erfaringer, eksempelvis når hun arbejder med det forebyggende koncept “Vores Skolefamilie”.
I Danmark har vi mange ildsjæle som Gitte. Rigtigt mange. Derfor handler dette afsnit om alle de ildsjæle, der bruger de fleste af døgnets vågne timer på at tænke, skrive, diskutere, udvikle og ikke mindst praktisere pædagogik og børnepsykologi. Måske er du selv en ildsjæl? Lyt med og find ud af det.
Gæst: Gitte Hedegaard, lærer, konsulent, foredragsholder, forfatter… og ikke mindst - ildsjæl.
Oprindeligt udgivet 3/19/2022
75. Elevperspektiver
Er det barnets opgave at tilpasse sig skolens kontekst? Er det måske snarre barnets opgave at frigøre sig fra de voksnes regler og rammer i skolen? Eller er barnet så styret af sine egne drifter, at hele dannelsesprocessen i virkeligheden er den voksnes ansvar.
Gæst: Søren Pjengaard. Cand. mag. dansk og psykologi fra Aalborg. Lektor hos læreruddannelsen i Aalborg. Ekstern lektor i universitetspædagogik på Syddansk Universitet. Medstifter af Danmarks Pædagogiske Tænketank.
Oprindeligt udgivet 3/12/2022
74. Live i Tårnby
Dette afsnit er optaget med live-publikum i på MBK i København, hvor Tårnby Kommune har inviteret til temadag for skolernes kompetencecentre og PPR. Vi taler bl.a. om det nye sort i dansk pædagogik - nemlig de allestedsnærværende mellemformer, men også meget andet.
Gæster:
Karen Elvira Paludan. Specialundervisningskonsulent i PPR.
Niels Bahn Rasmussen, Skoleleder på Kastrupgårdsskolen, en folkeskole med et specialundervisningsspor.
Ane Helgstrand. Lærer med AKT-funktion og koordinator for “Hjerterummet” (en mellemform.. – måske…?). Pilegårdsskolen.
Oprindeligt udgivet 3/4/2022
73. Smertensbørn - en kommentar
I november 2021 sendte TV2 en miniserie i to afsnit med titlen “Smertensbørn”. Er du en af de få, der ikke set serien endnu, kan den streames på TV2 play - i hvert fald i skrivende stund.
“Smertensbørn” handler om børn i udsatte positioner, om moderne skoleliv og om børns trivsel generelt. Udsendelserne afstedkom en lang række reaktioner fra både fagprofessionelle, forældre, interesseorganisationer, politikere, beslutningstagere og den brede offentlighed. Bølgerne gik højt i alle medierne, og mange havde en mening.
I dette afsnit af BØRNEPSYKOLOGI diskuterer vi ”Smertensbørn”, og vi sætter særligt fokus på alt det, der specifikt har med skoledelen at gøre. I studiet har Rasmus Alenkær besøg af lektor Mette Molbæk, som er uddannet skolelærer, cand. pæd. pæd. psych, og ikke mindst PhD på en afhandling om “Inkluderende klasseledelse”.
Oprindeligt udgivet 12/5/2021
72. Fra fravær til fællesskab
Hvad er skolefravær? Hvorfor er skolefravær blevet så stort et emne i Danmark? Og hvordan kan vi kommer vi fra skolefravær til skole fællesskab?
Gæster: Gro Emmertsen Lund, selvstændig konsulent og forsker, PhD, forfatter - bl.a. til bogen “Fra Fravær til Fællesskab” - Århus Universitetsforlag.
Niels Kolstrup Foldager, uddannet lærer, forhenværende skoleleder, ansat i Ringkøbing-Skjern-Kommune som speciallærer, hvor du arbejder med eksempelvis mellemformer. Tidligere uddannet officer i hæren.
Vært: Rasmus Alenkær
Oprindeligt udgivet 11/28/2021
71. Forældresamarbejde
Hvad kendetegner det gode forældresamarbejde? Hvorfor går det nogen gange galt, når forældre og institution skal danne børn i fællesskab? Og hvad kan fagprofessionelle gøre, for at skabe gode samarbejdsbetingelser?
Gæster:
Noomi Matthiesen, lektor i pædagogisk psykologi på Ålborg Universitet, cand. psych. og PhD.
Lene Nielsen - Klyngeleder i Klynge F - Brønshøj/Vandløse.
Peter Andersen - Leder på Rødkilde Skole.
Optaget live d. 11. november 2021 på Comwell Borupgaard.
Oprindeligt udgivet 11/21/2021
70. Undervisningsforstyrrende uro
Hvad er undervisningsforstyrrende uro? Hvorfor er der så meget af den? Og hvordan kommer vi den til livs?
Vært: Micki Sonne Kaa Sunesen
Gæster: Rasmus Alenkær & Janni Nørtoft Nielsen
Oprindeligt udgivet 11/14/2021
69. Co-teaching
Hvad er co-teaching? Hvordan arbejder man sammen om, i, før, under og efter undervisningen ? Og hvad får børn og voksne ud af, at vi samarbejder om trivsel og læring?
Gæster: Micki Sonne Kaa Sunesen, konsulent, forfatter og ekspert i skole- og institutionsudvikling. Vivi Hedegaard Jensen, lære.
Oprindeligt udgivet 11/7/2021