Løbere

42153714_905914896272728_4837078939979481088_n.jpg

Her er jeg så i gang med at indfange dagens 4. eller 5. "løber", altså en elev, der er stukket af fra undervisningen. Det synes at være en mere og mere udbredt mestringsstrategi for eleverne, at de i forbindelse med konflikt, krav, kedsomhed eller lign. simpelthen stikker af. I flere klasser oplever jeg ligefrem "løbe-kultur", hvor det for flere elever er normen, at man søger væk fra klasserummet, når noget ikke umiddelbart går godt. Min erfaring siger mig at det bestemt ikke kun er elever med diagnoser og tydelige, specialpædagogiske behov. Det er ved at være almindeligt.

PS: Jeg fandt alle tre, -og de kom med ind igen - en efter en. Det tog et kvarters tid denne gang. Husk - jeg var ikke underviser - men psykolog - og havde ekstra tid til at søge, finde og samtale.
PPS: For at regnestykket skal gå op: Jeg var gået ud efter én løber, men fandt ud af, at der var tre. Tidligere på dage, var der i to omgange løbet et par andre elever, + én, der kun var smuttet ud på gangen for at gemme sig, så hun tæller ikke. Så ca. 4-5 er vel, hvad der smuttede alt i alt.