Referencer

Rigtigt godt og tankevækkende . Gode pointer og med god humoristisk tilgang med respekt for forældre, børn, pædagoger og lærere. Hilsen Tenna Spiegelhauer, forælder og børnehaveklasseleder

Endnu en gang mange tak for din indsats i lørdags. Der har været rigtig god feedback på dagen blandt det pædagogiske personale. -Jeg vil høre om du har mulighed og lyst til at fortsætte samarbejdet med os? Marco Anders Damgaard, Skoleleder.

Vi siger tak for et fantastisk foredrag! Vh Lærerstuderendes Landskreds Jelling.

Tusind tak, kære Rasmus, for en helt forrygende aften. Dit foredrag var også meget underholdende, og det er længe siden, at jeg ligefrem har fået ondt i maven af at grine så meget. Kom snart igen. Susanne Eisler Caspersen

Rasmus gav hurtig ro i en meget kaotisk og konfliktramt hverdag, -en hverdag der til sidst virkede helt uoverskuelig. Rasmus er meget lyttende, menneskelig og handlende i sin tilgang til samarbejdet. Mødet med Rasmus var rigtigt behageligt, fordi Rasmus tog sig tid til at lytte til det der fyldte i vores hverdag og det var også det der konkret blev handlet på. Rasmus er meget anerkendende og empatisk. Alle der står i en konfliktfyldt hverdag med sine elever, om det er fagligt eller socialt, vil få et stort udbytte af et samarbejde med Rasmus Alenkær. Vi sender vores varmeste anbefalinger. Vh lærerne Kristian Ulriksen & Cecilie Westerberg

Det var et super godt og virkelighedsnært foredrag. Vh Hanne L. Winther Jensen

Fedt oplæg, Rasmus. Det bliver så tydeligt, at succesfulde indsatser ikke er held og "damebladsnak", men resultatet af, at det er dygtige folk, der udfører arbejdet. Tak. Morten Stevn Pedersen

Kanon foredrag, meget relevant og interessant. Kom gerne igen. Tine Bødker Rasmussen.

Tak for en fantastisk inspirerende aften, jeg fik masser af redskaber med mig hjem, både som pædagog og som mor. Hilsen Karen-Margrethe Lauritsen, -hende med det lyserøde perle trofæ.

Det var lærerigt at høre dig idag. Tak for et dejligt og levende foredrag. Helle Ankjær Johannsen

Det var et super godt foredrag du holdt. Meget inspirerende og levende, og rigtig mange gode ting som gav stof til eftertanke. Martin Grevsen

Et foredrag, der er YDERST relevant for alle, der har berøring med inklusion! Super fed og sjov oplevelse, tak for underholdning uden omsvøb. Vh Louise Søndergaard Sørensen

Tak for et godt oplæg på vores konference Rasmus Alenkær. Der er super gode tilbagemeldinger fra deltagerne og det takker vi for. Marianne Engebjerg Nielsen, Dansk Socialrådgiverforening

Du gjorde et godt stykke arbejde idag- på trods af "lyset" Rasmus. Vh Jeanette Grønborg

Rigtig god og indspirerende dag, vi glæder os allerede til næste gang. Karina Smith

Så spændende en formiddag, -virkelig inspirerende. Vh Lene Toft

Tak for et godt og inspirerende oplæg på Dansk Socialrådgiverforenings handicapkonference forleden. Vh Inge Louv

Tusind tak for en god temaaften på Folkehjem i Aabenraa i onsdags. Du er yderst interessant, veltalende og humoristisk. Gav stof til eftertanke. Følte mig motiveret. Vh Pia Mortensen

TAK for sidst – og ikke mindst TAK for et glimrende budskab om inklusion. Efterfølgende bemærkninger i personalegruppen gik på befrielsen over, hvordan dit budskab og tanker, hænger godt sammen med deres daglige arbejde med PALS (Positiv Adfærd i Læring og Samspil). Så endnu engang TAK – det er skønt når tingene i en kompleks hverdag understøtter hinanden. Skønt forår til dig. Thomas Garsdal, Viceleder, Ikast Østre Skole

Mange tak for en meget inspirerende dag. Du ramte plet! Jeg fik efterfølgende mange gode tilbagemeldinger. Venlig hilsen Marianne Garder, Skolekonsulent, Tønder Kommune
 
Tusinde tak for sidst. Alle har udtrykt stor begejstring for dit oplæg og ikke mindst kommunikationsmodellen. Håber vore veje en anden gang kan krydses. De bedste hilsner Ingelise Andersen, projektleder, Skole Og Forældre

Feedback fra Vestervangskolen - Randers:
Det var yderst inspirerende og fremført på en underholdende måde. Tilpas jordnært og praktisk.  Nok det bedste foredrag, jeg har hørt på Vestervang. Rigtig fint at fokus i så høj grad var orienteret mod praksis, men samtidig med afsæt i teoretiske og pædagogiske principper. Et oplæg, som kunne inspirere alle uanset erfaring, relevant og nemt at omsætte til egen praksis. 

En hilsen fra Grenaa Vi har på Østre skole haft fornøjelsen af Rasmus i et længere forløb om bla. inklusion og vil bestemt gøre brug af Rasmus ved given lejlighed. Det har været et meget frugtbart samarbejde. Venlig hilsen Torsten Grosen, Souschef, Afd.leder specialklasserækken, Østre skole, Grenaa

Hej Rasmus. Det er ikke bare det du siger, der virker inspirerende og motiverende. Det er også måden du siger det på. -Det er sjældent at der klappes i en undervisningssituation! Men på trods af den humoristiske tilgangsvinkel, havde foredraget både indhold og dybde - og kimen blev lagt til en langt mere inkluderende skole for fremtiden. Jens Peter Larsen Skolebestyrelse, Fjerritslev Skole.

Kære Rasmus. Tak for et meget spændende oplæg på Østermarkskolen. Jeg kan fortælle dig, at alle pædagoger, lærere og skolebestyrelse var meget begejstrede for dit oplæg, og jeg har hørt flere udtale: "Hvor var det fantastisk at vi endelig kunne få et praksisnært oplæg fra en person der vidste hvad han talte om." Og som en anden lærer udtrykte sig "Kunne vi ikke få Rasmus ansat i vores kommune". Med venlig hilsen Solveig Østergaard Kristensen, Skoleleder, Østermarkskolen, Vesthimmerlands Kommune

Hej Rasmus. Her til morgen fik jeg med posten din bog Den inkluderende skole i et ledelsesperspektiv. Jeg må bare lige give lidt hurtig feedback, for det er inspirerende og opløftende læsning. Når en skoleleder kan nå at læse og blive fanget af de to første kapitler på en travl formiddag med børn og lærere ind og ud, så tror jeg på din bog. Dit budskab bliver gjort letforståeligt og jeg ser frem til at komme (endnu mere) i gang med at arbejde med inklusion her på Blicherskolen i Randers Kommune. Med venlig hilsen Malene Kongpetsak, Skoleleder, Blicherskolen

Hej Rasmus. En stor tak for såvel mundtlig som skriftlig vejledning i forbindelse med bachelorskrivning i specialpædagogik på læreruddannelsen. Dine bøger har været yderst givende i forbindelse med mine problemstillinger og ligeledes har det været meget positivt at du har givet dig tid til at vejlede mig udover dit forfatterskab. Endvidere vil jeg gerne sige dig tak for dit oplæg på inklusionskonferencen i Fredericia, som omhandlede mange af de problemstillinger, som man oplever i forbindelse med arbejdet med børn med specielle behov. Med venlig hilsen Ditte Bække, Fredericia.

Hej Rasmus. Tak for nogle gode timer på Vestervangsskolen i Randers. Det var berigende og bekræftende. Dejligt, at du har en dagligdags indsigt i Folkeskolen. Jeg tror det er noget alle folkeskolelærere elsker, fordi vi ofte møder så mange "jeg tror det er som dengang jeg selv gik i skole"-udtalelser. Også godt at mærke din omsorg for børnene som mennesker. Det er noget jeg selv synes er så utrolig vigtigt, og undrer mig over, at det ikke er en selvfølge for alle....Anne-Mette Agerschou Ellegård, lærer

Hej Rasmus. Tak for sidst, -det var en knaldgod formiddag! Mange hilsner Lone Pollmann, afdelingsleder, Hedensted Kommunes Undervisningsafdeling

Herfra siges der mange tak for en godt arrangement, hvor du formåede at få perspektiver på den inkluderende skole ind under huden på os. Du gav os redskaber og input vi kan tage med i det videre forløb. Flere lærere er kommet i dag og har sagt tak for en rigtig god aften. Og du har ret – lad os håbe at vi mødes en anden gang.
Mange hilsner fra os på Gistrup skole Marie Appel, DUS-fællesleder

Jeg er nyansat AKT-pædagog på Ikast Vestre Skole og er tilknyttet SFO-delen. Jeg havde den store fornøjelse at lytte til dit foredrag igår aftes og var meget begejstret for dine betragtninger, som du serverede på en yderst appetitlig, humoristisk og varm måde, hvilket gjorde det umuligt at henfalde til dyb trance på et kritisk tidspunkt af dagen:) Tak for det.
Med venlig hilsen Birgitte Fisker, Ikast Vestre Skole

Kære Rasmus. Tak for sidst. Jeg synes, vi fik en masse ud af det. Vi samles i dag for at lave første udkast til et politikpapir. Det bliver spændende. Vi var glade for din medvirken og særdeles kompetente indsats.
Med venlig hilsen Claus Hjortdal, Formand i Skolelederforeningen

Vi havde en dejlig oplevelse i går. Snakken går på at det var meget virkelighedsnært og til at anvende på egen praksis. Underholdningsværdien giver også gode point :-) Flere har talt om hvor godt et afsæt det er for kommende arbejde i teamet. Rart med en fælles forståelse at arbejde videre udfra. Tak for en god aften. Tina Munksgaard, Ikast Vestre Skole

Hej Rasmus Tusind tak for sidst. Det var et utrolig brugbart og relevant kursus, som har sat skub i tankerne omkring vores AKT-team. Lige nu arbejder vi med at få vores Kompetencecenter i spil udfra din model om skolens specialcenter. 
Venlig hilsen Anne Hvass, Brøndby Strand Skole

Kære Rasmus
Det var virkelig en meget berigende oplevelse at deltage i kurset. Oplæg og gennemgang af de forskellige arbejdsformer var spændende, interessant og særdeles relevant for mit arbejde som AKT-lærer. Jeg blev introduceret til nogle særdeles brugbare og anvendelige arbejdsredskaber, som jeg ved at jeg vil gøre brug af både her og nu og fremover.
Jeg synes der blev skabt klarhed og overskuelighed omkring de problemer, jeg ofte støder ind i arbejdet med børn, der har det svært eller opfører sig uhensigtmæssigt. Jeg følte at jeg fik 'fast grund under fødderne' til at gøre en konstruktiv og målrettet indsats fremover. Jeg beklager kun en ting, nemlig at vi ikke havde mere tid. For min skyld måtte kurset gerne have varet en hel uge, og jeg håber virkelig, at du vender tilbage til vores skole med et pædagogisk lørdags arrangement. Måske kan vi også være så heldige, at du kan afholde kursus for os en anden gang.

Med venlig hilsen
Rikke Bruus Jensen, AKT-lærer, Brøndby Strand Skole

Vi siger tak! -Det var gode konkrete og brugbare værktøjer og en god vekselvirkning mellem egen praksisoplevelse, teori og øvelser. –Og tak fordi du lyttede til vores feedback. 
Hilsen Anne Møller Boysen, Souchef, Dronninggårdskolen, Holte

Det var et godt og brugbart oplæg du holdte.  Tak for det og tak for hjælpen.
Morten Naumann, Viceskoleleder, Hedegårdenes Skole, Roskilde

Tak for et inspirerende oplæg, som ramte lige plet i forhold med de udfordringer som er til stede. Vi har nu et endnu bedre afsæt at arbejde videre på. Måske vores veje krydser en anden gang - i så frem vil jeg se frem til endnu at blive inspireret.
Mange hilsner Ene Wolfsberg, Inklusionsvejlederuddannelsen, Svenborg Kommune

Tak for et inspirerende input til vores lederarrangement. Du gav et fint oplæg over inklusionens mange udfordringer og nogel gode brugbare modeller, der kan videregives til lærerne.
Tak for det.
Jytte Vedel, Afdelingsleder, Lynge Skole

Lynge Deltager-feedback fra kursus i Sønderborg d. 9. august 2011:
Gode enkle modeller, der er brugbare.
Meget nutidigt og vigtig introduktion til emnet inklusion. 
Didaktisk og pædagogisk flot præsentation, -og han var super god til at formidle stoffet.
Noget vi alle kan forholde os til og bruge i praksis.
Dygtig formidler - meget realistisk tilgang til vores arbejde.
Underholdende og god til at få tingene ned på jorden.
Rasmus gav mig mange inspirationer og fif, som var anderledes og brugbare.
Inspirerende, dygtig og nede på jorden.
God struktur og formidling.

Samlet af Pia Jensen, specialist, Sønderborg Kommune

Kære Rasmus
Fra Hillerød Vest Skolen vil vi sige dig en stor tak for på inspirerende vis at lede os igennem en pædagogisk dag med inklusion på dagsordnen. To personalegrupper var samlet for at sætte et nyt skoleår i gang på en ny skole dannet på baggrund af to tidligere skoler. Du formåede at samle os, så vi havde oplevelsen af at være sammen om en fælles mission: Vi skal som folkeskole fremhæve mangfoldigheden som en ressource, og vi skal fokusere på det potentiale, der er med til at skabe dynamikken i folkeskolen og i samfundet.
De bedste hilsner fra os alle på Hillerød Vest Skolen

Med venlig hilsen Hanne Lindegaard, Distriktsskoleleder, Hillerød Vest Skolen

Kære Rasmus.
Jeg fik rigtig meget ud af temadagen og har også fået mange positive tilkendegivelser fra folkene her på PPR! Jeg synes det var meget fornemt den måde hvorpå du gennem temadagen udfoldede begrebet ’inklusion’ for os. Det er vigtigt at kende teorien bag, men ligeså vigtigt er det at kunne ’genkende’ og ’afkode’ inkluderende og ekskluderende praksisser i ens egen hverdag - du leverede begge dele. Jeg synes du med humor - og alvor gav os et spejl vi alle kunne spejle os i, og hjalp os med at få øje på ’uopdyrkede’ områder. Din evne til at bevæge dig fra det ene aktørperspektiv til det andet (elever, forældre, lærere, ledere, specialkonsulenter, osv.) – og fra organisationsniveau til iagttagelser og detaljer fra hverdagen, gør det muligt at identificere sig med projektet fra forskellige ståsteder, en evne, du med stort engagement, også bruger til at bringe de forskellige aktører på banen og i dialog med hinanden. Det tror jeg er meget vigtigt – bliv endelig ved med det ! Tak endnu engang! 

Venlig hilsen Jane Vejen Boniface, Antropolog, PPR, Silkeborg Kommune

Spændende og tankevækkende temadag om AKT. Din skolefaglige baggrund og tydelige menneskesyn gør, at du formidler på kompetent, troværdig og provokerende vis OM skole og TIL skole. 
Med venlig hilsen Tine Sax, Pædagogisk leder, Hvinningdalskolen, Silkeborg

Personalet på Nærum Skole har været meget optaget af de input, du gav på vores pædagogiske eftermiddag i februar. Dine input har været medvirkende til at opkvalificere og systematisere teamets samtale om børn i vanskeligheder, og dine værktøjer er anvendt i mange sammenhænge.
Mange hilsner Kirsten Kryger, skoleleder, Nærum Skole

Tak for en rigtig god fredag eftermiddag. Vi har vendt dagen i ledergruppen, hvor vi var enige om, at det var en rigtig god dag med et meget relevant indhold. Det er samtidig også, hvad vi har hørt fra de umiddelbare tilbagemeldinger der har været. Jeg kunne godt være interesseret i at lave en opfølgning på et tidspunkt. 
Med ønsket om en god weekend. 
Dorte Andreas, skoleleder, Tingkærskolen, Odense

Tak for den meget flotte og inspirerende AKT-temadag du holdt i Sønderborg på Ahlmannskolen. Vi gav alle en rigtig god tilbagemelding til vores skoleledere, og håber på et tidspunkt at kunne se dig her på Dybbøl-Skolen, hvor jeg arbejder med bl.a. AKT.
Med venlig hilsen

Henriette Tarpgaard, Dybbøl-Skolen Kære Rasmus

Tak for et par gode indlæg vedrørende KASA-konceptet til Dafolos konference ”Det handler om god undervisning”. På en skala fra 0-5 tror jeg, at stort set alle på evalueringsskemaet har givet dig 5 – tillykke med det! Deltagerne har generelt især fremhævet Thomas Nordahl og dig, så du er kommet i fornemt selskab.
Bedste hilsener, Peter Andersen, forlagschef, DAFOLO

Hej Rasmus Jeg har et par gange haft fornøjelsen af at deltage i dine foredrag i Ringsted, ligedan har nogle af mine kollegaer. Vi føler os begejstrede og inspirerede, og kunne rigtig godt tænke os at komme i gang med en Plan A på vores arbejdsplads.
Venlige hilsner Mette Lassen, NordbakkeskolenKommune

Fantastisk foredrag - jeg glemte alt om tid og sted i Teutonersalen i dag.....og så var det slut. Viden om skolen med reformen, inklusion og lov 409 blev formidlet så seriøst og samtidigt sjovt, at mine lærer-frustrationer blæste væk for en stund.
Karen Anni Krog
 
Det var helt igennem et super godt foredrag og oplæg til gruppearbejde mv. du gav. Der var også rigtig fin feedback fra lærerne i dag, og det tæller højt på min liste. Det var så godt at du fik sat ord på din faglige baggrund, og den anerkendende tilgang du har til de problemer vi står i, i det daglige.  Vi gæder os til næste foredrag med dig.
Glædelig jul og et lykkebringende nytår til dig og dine

Lisbeth, leder på Firhøjskolen

Hej Rasmus.
Tak for et spændende, klart, morsomt og tankevækkende oplæg på Søndervangskolen i går. Du får masser af lovord og ros fra kollegerne i dag.

Vh Anni Sørensen, Søndervangskolen, Viby

For det første tak, for en god dag om et emne, som optager mig rigtig meget, som mor til 3 børn, hvoraf de to, desværre har autisme udfordringer. Jeg mødte op og var forberedt på, at du ville "male inklusionen lyserød", og svæve rundt på nogle lyserøde skyer om inklusionens lyksaligheder ;-). Det gjorde du heldigvis ikke, og jeg synes, at det er prisværdigt, at du kalder en skovl for en skovl. (…) Jeg håber også, at du kommer rundt til forvaltninger, PPR afdelinger og politikere, og jeg håber også, at du der siger, at inklusion ikke altid er realistisk.
MVH Annette Christiansen

Tak for en god temaweekend. Dejligt med de første tilbagemeldinger her til morgen: “Fedt kursus”, “godt oplæg”, “god mand som ikke talte ned til os”, “super konstruktivt” osv. ;O). Så med andre ord sad det lige i skabet !! Du er absolut værd at stikke hovedet sammen med en anden gang, og du er hemed i ”netværksbanken”.  Fortsat god mandag – her skinner solen;O) Venlig hilsen, Søren Hansen, Skoleleder, Bakkensbro Skole, Sønderborg Kommune Hej

Rasmus. Tak for en rigtig god aften sidste tirsdag. Det var en af de usædvanlige gange, hvor der virkelig blev uddelt anerkendende bemærkninger fra alle til det indhold, du havde præsenteret og til den opgave, man blev sat i gang med afslutningsvis. Opgaven har virkelig givet grund til megen snak om og revurdering af mange af vores daglige aftaler og overgange. Det vil vi arbejde videre med her hen over efteråret. Endnu en gang tak for en inspirerende aften, hvor vores viden blev aktiveret op i praksis. Med venlig hilsen Helle Futtrup Jørgensen, Skoleleder, Gl. Rye Skole

Hej Rasmus Jeg vil lige sige tak for et godt kursus jeg er blevet inspireret og fået værktøjer med hjem, som der er let at gå i gang med. Jeg har tænkt meget over den case du fremlage, mine tanker har gået på hvor er der dog mange voksne som er omkring et barn, hvilken der ikke er meget unormal i dag. Men hvor der ingen fremdrift er i tingene, for man forventer lidt at det er der nok en af de andre som tager sig af tingene (i grove træk). Som AKT lærer, har jeg helt klart en rolle i at samarbejde med læreren og forældrene (som jeg gør) men også at jeg kan stille krav til alle de andre voksne til at samarbejde med mig og den rolle har jeg ikke tænkt før. Tak for en dejlig dag i går og tusind tak for bøgerne jeg har allerede kigget lidt i dem. Charlotte Andersen, AKT-lærer, Horsens Kommune.

Hej Rasmus. Tak for to meget givende og inspirerende aftener på Borup Ris Skolen. Det har været givende på både ledelsesniveau og på personaleniveau. Din evner til at formidle tungt teoretisk stof på en let tilgængelig og forstående måde er eksemplarisk. Tak for det.Vi arbejder videre på skolen med dine modeller, som der er ved at blive lavet strategi for anvendelsen af. Det løfter vores skolen frem mod den vidensbaserede skoleudvikling. Det mærkes dejligt. Ha en dejlig dag. Anne-Louise, Borup Ris Skolen.

Feedback fra Skole & Forældre - København (v. Anders Høgrbro Madsen) Spørgeskema om tilfredshed vedr. foredraget “Hvad er reel inklusion?” Særdeles tilfreds 75% Meget tilfreds: 25% Tilfreds: 0% Neutral: 0% Utilfreds: 0% Meget utilfreds: 0%

Rasmus! Tusinde tak for en rigtig god dag i lørdags, hvor du på særdeles fornem vis formåede, at få alle til at reflektere professionelt i forhold til dagligdagens arbejdsopgaver på Terndrup Skole. Alle glæder sig allerede nu til næste gang du kommer, hvor temaet er Plan B. Venlig hilsen Kirsten Uldbjerg Bach, Mellemleder, Terndrup Skole, Rebild

Tak for sidst.  Vi oplevede dagen som rigtig positiv, og har fået mange positive tilbagemeldinger fra medarbejderne. Det var et godt og relevant indlæg, hvor du fik koblet teori og praksis med en god og humoristisk tilgang. Er sikker på, at din måde at formidle stoffet på, var medvirkende til modtagernes oplevelse af, at inklusionsopgaven ikke var helt så farlig som først antaget :o) Venlig hilsen Rene Gregersen, skoleleder, Brovst Skole

Hej Rasmus Tusind tak for sidst. Du har virkelig været med til at aflive nogle af myterne om ”inklusions-spøgelset”. Vi havde, på trods af en LANG og varm dag, en fantastisk oplevelse, hvor personalet har givet rigtig positiv respons. Tak for det! De har fået konkrete værktøjer, som de kan tage med sig i deres fortsatte teamsamarbejde. Mvh. Dorthe Terp, skoleleder, Englystskolen

Hej Rasmus Tak for en god dag i fredags. Jeg har kun fået positive tilbagemeldinger på dagen, og kan allerede se nu, at der arbejdes videre med input. Med venlig hilsen Anne-Marie Andreasen, Souschef, Fløng Skole

Kære Rasmus. Ros Ros til dig...Tak for et godt og inspirerende foredrag du gav os på Sct. Jørgens Skole i mandags. Jeg har i ferien læst bogen "Den inkluderende skole", og jeg tænkte at det kunne være dejligt at høre dig som foredragsholder. Det blev til fulde opfyldt :-) Jeg har de sidste dage arbejdet sammen med mit team omkring IC3 og Skøre kugler. Det bliver spændene og starte skoleåret op med ny inspiration, så jeg glæder mig til at få IC3 og de skøre kugler på "skinner" Med venlig hilsen Helle Pedersen, Lærer på Sct. Jørgens Skole

Kære Rasmus Først og fremmest tak for den rigtig god kursusdag i mandags den 13/8. Jeg hører hele vejen rundt stor tilfredshed. Medarbejderne oplever dagen som en god øjenåbner – og de har lyst til at arbejde videre. Med venlig hilsen Niels Erik Hansen, Skoleleder, Ida Holsts Skole, Sve anborg

Hej Rasmus. Vi var fra alle fire skoleledelser yderst tilfreds med dit indhold i fredags. Vores personale roste dig til skyerne, for det værdigfulde indhold du kommer med og din måde at formidle det på. Det giver mening og det er jo egentlig skræmmende at vores organisationsformer desværre tit ødelægger mere end de gavner. Du må endelig sige til, hvis du har behov for hjælp fra en skole til et eller andet du gerne vil udforske.  Med venlig hilsen Erik K. Pedersen, skoleleder, Toppedalskolen

Hej Rasmus. Vi har netop afsluttet et lærermøde, hvor vi har evalueret på dagen. Alle lærerne og pædagogerne syntes det var en god dag og de synes du gjorde det rigtig godt. Udover at formidle stoffet, så syntes de din facon var rigtig god - så det siger ikke så lidt når det kommer fra nordjyder:-) Så det har bestemt sat noget i gang. Med venlig hilsen Helle Bæk, skoleleder, Vester Hornum skole

Hej Rasmus. Tak for to gode og vedkommende kursusdage. Du fik sat en hel del på plads i vores hoveder, hvad angår inklusion, teamsamarbejde og professionelt lærerarbejde. Vi vil helt sikkert bruge dine modeller i vores videre arbejde på skolen. Det er dejligt, at have et fælles udgangspunkt at referere til, når vi skal videre i arbejdet med børn der udfordrer og i det hele taget, når vi taler om klasseledelse og struktur i hverdagen. Med venlig hilsen Lis Spang-Thomsen, viceskoleleder, Brøndbyvester Skole

Kære Rasmus Jeg havde den store fornøjelse at høre dig tale om inkusion/eksklusion på BUPL's sommerkonference i Slagelse. Jeg blev både underholdt af din lune jyske humor og meget inspireret af dit oplæg. Jeg arbejder selv i en institution hvor vi arbejder med inklusion som et vigtigt element i vores hverdag, og jeg ser frem til at kunne fortælle alle mine kollegaer om dine interessante synspunkter omkring emnet, så jeg takker og bøjer mig i støvet ;-) Karen-Marie Lauridsen, Slagelse

Kære Rasmus! Tak for sidst – det var et spændende og ”forfriskende” oplæg, du kom med! Positive tilbagemeldinger fra mange medlemmer allerede ved frokosten – og også her, hvor det er blevet hverdag igen. Bedste hilsner Steen Rosted, Organisations- og arbejdsmiljøudvalget, Brøndby Lærerforening

Kære Rasmus Tak - for dine fortællinger i går i Odense (den 14.marts 2012) - på Mulernes Legatskole - for personale fra dagtilbud, pædagoger i SFO og daginstitutioner, lærere, ledere og forvaltningspersonale for skole og dagtilbud i Kerteminde Kommune. Du har en spændende og dejlig forstyrrende tilgang til inklusion - og du veksler godt mellem humor og alvor - når du sætter fokus på kommunikation og relationer - og du sætter aktive og inspirerende spor. Venlig hilsen Grethe Bjørn, Skolekonsulent, Børn og Ungeforvaltningen, Kerteminde Kommune

Hej Rasmus Tak for dine input fra de sidste to dage! Specielt IC3-modellen har været en øjenåbner omkring det sociale liv i 7. specialklasse. M.v.h. Helle Christensen, Brøndbyvester Skole

Tak for sidst! Et godt og vellykket oplæg! Vh Niels Christian Barkholt, Innovationskonsulent, Faxe Kommune

Hej Rasmus Vi er et AKT team på 4 der er på en stor folkeskole med godt 820 elever. Jeg har haft den store glæde at læse og afprøve din bog Narrativ teamreflektion på mit pd studie (jeg afsluttede for godt 3 år siden) "vejledning og supervision" men mest af alt inddrage den i mit arbejde som AKT - lærer og girafdame på Lynge skole, ydermere har jeg af egen interesse læst AKT ink. - du kan noget der :-) Gode tirsdagshilsner Heidi Kaas Klitgaard / AKT lærer på Lynge skole

Tak for en god pædagogisk lørdag.  Der har været mange gode tilbagemeldinger til dig! John Olsen, skoleleder, Skolen i Eskilstrup, Guldborgsund Kommune Kære Rasmus Jeg skulle sige tak for sidst fra min viceskoleinspektør og mine undervisere. De synes alle det havde været et meget godt foredrag, og at de ting du sagde kunne de umiddelbart gå ud og tage fat i. De var meget begejstrede. Michael Schrader, skoleleder, Højslev Skole

Feedback på KASA 3.0: ”Rasmus Alenkær præsenterer tanken om den inkluderende skole med en overbevisende faglighed. Baseret på et bredt videnskabeligt fundament samt et stort praksiskendskab, er det kvalificerende og kompetente betragtninger Alenkær fremfører om skolen anno 2011”. Hugo Jørgensen, Skoleleder, Krogløvskolen, Idestrup

Kære Rasmus Jeg oplevede dig i Odense i sidste måned i forbindelse med en skolelederkonference, og du formåede at være skarp, direkte og meget præcis i forhold til, hvordan vi i folkeskolen kan inkludere flere børn og unge uden at "sænke overliggeren". Bedste hilsner Mohammed Bibi, Afdelingsleder på H. C. Andersen Skolen, Odense

Hej Rasmus Tak for et spændende, humoristisk og tankevækkende oplæg den 2. maj på Langvadbjerg i forbindelse med FNs internationale Autismedag. Med venlig hilsen Jane Jensen, Landsforeningen Autisme, Kredsforeningen MidtVest, Kontaktperson & Koordinator

Kære Rasmus Tak for sidst. Der har løbende været så mange begejstrede tilbagemeldinger efter vores kursus på Hornstrup kursuscenter. Det er umiddelbart anvendeligt, - og meget givende ind i vores teams, at få en fælles kick-starter, der både går på fælles sprog og angebsteknikker. Vi glæder os til næste gang. På snarligt gensyn Anne Birgitte Kure, Lukas-skolen, Vejle

Hej Rasmus Tak for sidst, det var en rigtig god dag! -Og du har sat dig spor: mange af dem, der hørte foredraget hiver din tænkning med ind i undervisningen - fedt!! Karen, Den Frie Lærerskole

Kære Rasmus Tak for et rigtigt godt oplæg - vi evaluerede på eftermiddagen i går og der var stor tilfredshed. Med andre ord du mestrede at ramme den noget sammensatte gruppe af tilhører - tak for det. Kathrine, Skoleafdelingen, Lolland Kommune

Hej Rasmus Jeg har de seneste dage modtaget mange positive tilbagemeldinger på tema-dagen. Du får stor ros for dit oplæg og engagement. Tusind tak for en god dag. Venlig hilsen Kim Albæk, AKT-konsulent, Sønderborg Kommune Udvikling

TAK, Rasmus Alenkær, for et meget inspirerende, tankevækkende og humoristisk foredrag om et særdeles seriøst emne. Sidder nu og udøser dagens input over min mand og glæder mig over en berigende eftermiddag og over at have en skoleleder, som syntes, det var værd at prioritere dit glimrende foredrag, så alle de lærere og pædagoger, der havde lyst, fik mulighed for at deltage! Heidi Ahlers.

En utrolig dyktig og engasjerende kursholder, dette kurset. Det vi lærte her vil vi ha med oss lenge. Så takk for et flott kurs. Tone D. Larsen, Alvøen Skole, Bergen, Norge

Det kan være svært at indfri skyhøje forventninger, men @RasmusAlenkaer indfriede dem med knivskarp præstation om #inklusion på #2014IFTR. - Michael Flarup - Twitter

Tak for et godt foredrag her til formiddag i Herlev. Praksisnært og relevant, formidlet med humor og indsigt. Og så i lange bukser. Tak.  Mvh Kathrine Bladt Fruergaard Rasmus, jeg må indrømme, at du by far er det mest inspirerende element i pædagogisk/psykologisk tænkning. Intet er perfekt, men version 4 rummer den enkeltes behov, og den tænker - på individplan - på det vigtigste for den enkelte elev/det enkelte barn; trivsel. Trivsel er fra flere bevidst som en af de mest afgørende - hvis ikke DEN afgørende - forudsætninger for læring. Respekt, Alenkær; respekt. Kristian Christrup Larsen

Hej Rasmus .Jeg så dig i dag for anden gang på UC Syd, og ville egentlig bare fortælle, at jeg synes det var godt - igen. Du er spændende at høre på og formår at fortælle stoffet på en måde så det giver god mening! Så tak for det og forhåbentlig er det ikke sidste gang jeg ser dig til foredrag dér.  Venlig hilsen Sara (2. Års studerende) “Endelig noget man kunne bruge!” 
Charlotte Engdal Pedersen

Det er sjældent, at jeg finder direkte pædagogiske guruer. Men men men. Har dæleme været tæt på idag. Foredrag med Rasmus Alenkær i aften var dæleme tæt på, at give en ny guru. Håber at var nogen i aften, der fik andre tanker om inklusion end de kom med.
Mette Stærk

“Fremragende!”
Camilla Tolboe Leth

Kære Rasmus.
Tusind tak for i går, -spændende oplæg og mit succeskriterie opfyldt; lærerne synes det havde været rigtig givtigt, de fik noget med hjem. Jeg synes selv, at vi er meget på linie med din dagsorden.

Vh.Maiken Pelby, Daginstitutionschef, Dragør Kommune

Har været til et fantastisk foredrag, hvor foredragsholderen mødte op i en Motörhead T-shirt, hvilket i sig selv er cool. At han derudover talte om inklusion og skolereformen på en måde, så jeg fik et tændt et håb og tanke om, at det kan blive godt, hvis alle vil ændre en lille forskel i måde at tænke skole og inklusion på, -det er noget ganske særligt. Tak Rasmus Alenkær. Fik desværre ikke taget en selfie.
Hilsen en inklusionsvoksen. Majken Vestergaard

Hej Rasmus.
Tak for en Spændende aften i Dragør. Skønt med din professionelle tilgang til emnet og samtidig smittende måde at formidle på.

Vh Anne Søgaard, inklusionskonsulent, Dragør Kommune

Hej Rasmus!
Tak for sidst. Det var en virkelig god oplevelse og MEGET relevant i forhold til vores skole. Jeg tror det er super godt for os at få fokus på at man er leder, når man er lærer. Det var også rigtig relevant for os som ledere på skolen. Vi ses til forår!
VH Anders Vestergård, Johannes Skolen, Hillerød

Hej Rasmus. Tak for et rigtig spændende oplæg i går på Stilling skole. Den afgørende aha-oplevelse for mig (og andre) er fokus på ”den røde tråd” som grundlag for de forskellige former for organiseringer. Mange hilsener Aase Holmgaard Poulsen, udviklingskonsulent, Fagsekretariatet Børn og Unge, Skanderborg Kommune

Hej Rasmus.
Tak for et super godt foredrag. Det er til at gå til, og fantastisk at opleve dine ord og beretninger midt i den hverdag vi går i. "Den røde tråd" - super enkelt, og super svært for mange!
Tinna Boeriths

Hej Rasmus.
Jeg vil lige sige tak for et godt oplæg, som du gav os i Vordingborg. Jeg har kun modtaget positive tilkendegivelser på dit indlæg, så tak for det.

Med venlig hilsen Anni Andersen

Hej Rasmus.
Tak for et meget fint foredrag. Jeg synes du ramte meget præcist det vi havde talt om. Vi har også fået så mange positive tilbagemeldinger fra medarbejderne.

Venlig hilsen. Hanne Jensen. Kildegårdskolen

Hej Rasmus Tak for i lørdags. Jeg synes, at du fik givet os et rigtig godt indspark og overblik over feltet og fik sat en masse processer i gang. Jeg glæder mig i hvert fald til at arbejde videre - og det er jeg sikker på, at mine kolleger også gør :o) 
Mange hilsner fra Karina, Borgerskolen, Taastrup

Hej Rasmus
Jeg syntes dette er et godt tidspunkt til at takke dig. Som ung ordblind studerende har jeg haft utroligt svært ved at håndtere hele inklusionsbegrebet ud fra mine tekstbøger. Jeg er i første lønnede praktik og i fuld gang med min praktikopgave hvor jeg har valgt at skrive om skolepædagogik. Min vejleder henviste mig derfor til dine Youtube videoer som har hjulpet mig igennem in stor del af min opgave. Inklusion er for mig et utroligt svært men også utrolig spændende begreb. Jeg havde lyst til at skrive dette for at gøre dig opmærksom på at dine videoer har gjort en stor forskel både i min faglige viden og mine praktiske kompetencer i arbejde med børnene.

Tusinde tak Danny Petersen

Hej Rasmus
Inklusion kan vi vælge at anskue på mange måder. Jeg deltog for godt to år siden på et af dine kurser i netop "Inklusion", og det blev i den grad en øjenåbner for mig. Jeg fik overbevist min ledelse og mine kolleger om, at gå ind på en plan som jeg skitserede ud fra nogle af dine ideer, og vi har nu fået lavet en ny fantastisk skolestart, hvor der er god plads til de børn, vi tidligere har haft skilt fra. Gud har mange navne, min hedder "Rasmus"

Birgit Aarup

Hej Rasmus
Hørte dit foredrag på Marbækskolen igår. Tak for en rigtig god dag, som bestemt var værd at bruge en lørdag på. Det satte tankerne igang, og det var dejligt at høre, at det man med sin erfaring og uddannelse gør, ligger rigtig tæt op af din måde at se ordet inklusion på.

Kæmpe tak. Mange hilsner fra Rya Jonski Hutchings, bh-kl-leder.

Hej Rasmus
Som deltager denne aften, vil jeg sige dig mange tak for den helt igennem fantastiske måde hvorpå du formår at tale til både forældre og personale. Med din selvsikkerhed, din viden og humor, formåede du at sætte mange tanker i gang. Det vil jeg bare sige dig TAK for. 

Venlig hilsen
Kristina Grindsted, lærer på Funder Skole

Kære Rasmus.  På alle måder giver det bare ro i sjælen, at der er nogen inden for lærerverdenen med SÅ meget god energi;-) det smitter!
Vh. Mette Magnussen - en lærer, som elsker sit job- og som synes der er lidt meget lige nu.

Hej Rasmus.
Tak for et inspirende og provokerende foredrag ... Det var opløftende at lytte til emnet inklusion med folkeskolen og dets udfordringer som omdrejningspunkt... Højaktuelt og yderst essentielt i denne tid... Håber at mange af dine tanker får mulighed for at vokse ude i de danske folkeskoler.  
  
Mvh Morten Vestergaard Fra Bakkensbro Skole

Sønderborg Kommune:

  • Rasmus Alenkær var velforberedt og inspirerende. Og vigtigst af alt: Menneskesynet var i fokus.
  • Han manede til refleksion over egen praksis “tidligt i processen”. RA tør godt udfordre de almindelige forsvarsmekanismer og holdninger i forhold til manglende inklusion.
  • Meget givende med indslag om lærerens professionelle holdning contra det “følelsesladede".
  • Ligeledes indslaget med IC3 skema og "spilleregler og responser”.
  • De anvendte "Plancher" til ovenstående er klare og gennemskuelige og kan bruges
  • Positivt er at Rasmus gjorde det at klart inklusion gælder alle elever ,og lærerens bevidstgørelse er vigtig. Det ikke bare er nogle "skæve" elever der skal inkluderes men hele inklusionen er et samspil mellem alle elever og lærere.
  • Indslagene var meget koncentrerede men strukturede med tid til diskussion og humor. Så jo, brugbare "redskaber" og en sund bevidstgørelse er min konklusion på de to dage.
  • Det var et par gode dage, med et godt fagligt indhold. Jeg fik meget ud af Rasmus sagde. Jeg kan stadig blive helt "høj" af at tænke tilbage.
  • Foredrag og kursus var rigtigt godt. Det gav god mening med de mange snakke og diskussioner undervejs. Jeg tror der var rigtig mange ting vi kunne bruge til noget i praksis.
  • God foredragsholder, som havde mange gode eksempler, som kan bruges i det daglige. Han forstod at gøre inklusionsemnet spændende. Godt med lidt afbræk (gruppearbejde).
  • Mange gode værktøjer til at arbejde videre med. Godt at høre om andre skolers arbejdsmetoder og børn.

Tak for en spændende eftermiddag med fokus på kommunikation under pres. Jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra personalet. Vi arbejder allerede videre med de tanker, som du har sat i gang.
Med venlig hilsen
Anne-Marie Andreasen

Tak for to gode arrangementer. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra deltagerne på både Kick-off seminaret og Dialogmødet. Dine oplæg om inklusion gav anledning til gode drøftelser på møderne  samt refleksioner og overvejelser, som vi tager med os i det videre arbejde med at omsætte vores vision i praksis. Vi udfordrede dig vist lidt, idet vores inklusionsvision ikke kun har fokus på skoler og dagtilbud men på alle i Lejre Kommune – børn, unge og voksne. Det formåede du at fange fint ind i dine oplæg.
Med venlig hilsen Marianne Lønnee, Inklusionskoordinator, Lejre Kommune

Tak for sidst, det var en rigtig god dag. De tilbagemeldinger jeg har fået indtil nu tyder på det: Lærerne og pædagogerne synes der var noget at arbejde videre med, incl. holdninger/mindset og din ic3-model. Samtidigt får du skudsmålet, at du var inspirerende og dejligt underholdende. Jeg tænker at du også kunne mærke at det blev godt modtaget undervejs. 
Mange hilsner Bjarne Juul Hansen, Leder, Skibet Skole, Vejle

Mange tak for et inspirerende oplæg. Jeg oplevede at det gav god energi i teamene, og det var mit øverste succeskriterie for aftenen :-) 
Med venlig hilsen og mange tak Annette Thostrup Kristensen, Børn & Unge, Viborg

Jeg er ansat på en skole i Odense og jeg har de sidste to skoleår afprøvet din mødestruktur (Narrativ Team-refleksion), hvilket har været vildt spændende. Både for mig personligt, men især for teamet som bliver udfordret på sprog, relationer og interne forventninger. Jeg er nu igang med en skolelederuddannelse og drejer alle opgaverne i retning af kommunikation. -Det rimer på inklusion. Jeg bruger dit mantra om at inklusion er en teamopgave og en teamopgave, hvor alle skal have en stemme og tage del i de tiltag der besluttes. Det er en spændende udfordring, hvor kummunikation er et bærende element.
Mange hilsner Birgitte Hestelund, Odense

Tak for dit besøg. Jeg er glad for, at du også var tilfreds med dagen. Mange studerende har over for mig givet udtryk for, at de var meget tilfredse med dit foredrag. Især sætter de jo pris på dine konkrete forslag til, hvordan man håndterer eleverne. Vi glæder os til fortsat at følge dit arbejde og måske får vi brug for dit input en anden gang.
Godt nytår Gitte Rask, Vordingborg Seminarium

Vi vil gerne fra skolebestyrelsen sige TUSIND TAK for et rigtigt godt foredrag i Bjerringbro. Både forældre og personale havde en dejlig og udbytterig aften. Tilbagemeldingerne har været yderst positive, og vi synes at du kombinerede budskaberne til både forældre og personale, så de var let forståelige for alle.
Med venlig hilsen Jette Christensen, skolebestyrelsen, Egeskovskolen, Bjerringbro.


Der var udbredt tilfredshed med dit oplæg!  Lærerne sagde blandt andet: "Formen var rigtig god!". "En rigtig god vekselvirkning mellem klare, konkrete og jordnære input og teamets egne drøftelser!" "Meget relevante emner!" "Meget konkrete og brugbare værktøjer!" "I virkeligheden er det meget indlysende, hvad vi bør gøre, men vi må også erkende, det er lige så vanskeligt at gøre det!" "Rasmus Alenkær rammer plet når han "går til angreb" på vores praksis med henblik på at tilvejebringe konstruktive udveje". Så vi siger rigtig mange tak for sidst! -Det var en super god dag og det siger jo ikke så lidt, når det er den første efter en lang lang ferie!
Lise Roar, Viceskoleleder, Nr. Nissum skole


Tak for sidst! Forvaltningens uforbeholdne mening er, at du gennemførte et fantastisk foredrag, som absolut var givende for såvel ledelser som lærere og pædagoger. Tilpas med humor og alvor. Der blev rykket kærligt ved læreropfattelsen og lærerrollen. Vi var absolut tilfredse.
Venlig hilsen Marianne Bøyesen, Konsulent, Faxe Kommune

Tak for sidst. De positive reaktioner, der var umiddelbart efter foredraget er fortsat nu til morgen. Vores personale har været glade for aftenen + indhold + form. Der er fine og rosende tilbagemeldinger omkring såvel indholdet som dig som oplægsholder.
Hilsen Karl Erik, skoleleder, Løsning Skole, Løsning

Tusind tak for sidst! Jeg synes vi havde en rigtig god aften. Du fangede os med dine oplæg der var godt krydrede med anekdoter og en god portion humor. Det var konkret og praksisorienteret – lige hvad vi havde brug for, men det var samtidig tydeligt, at det hele byggede på et solidt teoretisk fundament.
Venlig hilsen Kristian Toft, skoleleder, Vestre Skole, Silkeborg

Tak for et super godt foredrag! Jeg kender jo de tre bøger, du har redigeret, og mine indholdsmæssige forventninger blev fuldt ud indfriet. Jeg oplevede, at du ramte en god balance mellem pep-talk og forskningsbaseret viden. Samtidig må jeg indrømme, at jeg blev overvældet over dine evner til at holde vores opmærksomhed fanget / dine formidlingsevner i ikke-optimale omgivelser. Blandt skole- og SFO-lederne er der stadig stor begejstring og kritisk refleksion på baggrund af dit foredrag, som jeg siden forrige lørdag har hørt adskillige referere til. Ikke så ringe. 
Varme hilsner Hanne Frederiksen, Hillerød kommune

Først tak for en god torsdag hvor din del levede fuldt op til de forventninger vi havde på forhånd. Ved afslutningen af konferencen om fredagen sluttede vi som vi plejer med en kort evaluering af forløbet. Ved denne evaluering blev din del rost for stor relevans og kvalitet. Som du ser var der udbredt glæde og tilfredshed med din indsats.
Med venlig hilsen
Jørn Larsen, LU kreds Sydsjælland og Bornholm.

1000 tak for i dag. Vi var helt enige om, at det gik rigtig godt og at dine pointer var meget præcise og skarpe i forhold til vores behov og i forhold til målgruppen. Du gav os et godt afsæt for at komme videre – og der kom mange gode visioner og scenarier på bordet i løbet af eftermiddagen.
Venlig hilsen Mette Gammelgaard, Specialpædagogisk konsulent, Konsulenthuset – Slagelse Kommune