Privat lektiehjælp

De private lektiehjælps-virksomheder har pt. vældig vind i sejlende. 

Jeg har fuld forståelse for de forældre, der vælger denne løsning, de private lærere er sikkert dygtige til deres arbejde, og det handler ikke kun om traditionelle lektier, det ved jeg godt. 

Men de private lektiehjælps-virksomheder er, om vi vil det eller ej, et symptom på en defekt i vores skolesystem. Deres ydelser er ofte kompenserende af natur, hvilket betyder, at deres opgave er at rette en “fejl” eller en “mangel” skabt i barnets skolehverdag. 

Jeg tror det er fordi, at den offentlige konkurencestatsskole i virkeligheden ikke er særligt konkurrencedygtig: Skoledagen er for lang, der er for stort spænd mellem top og bund i klassen, lærerne har for lidt forberedelsestid, og konstant kommer der nye, smarte koncepter, som alle skal kaste deres energi på - således at kun lidt når at bundfælde sig. Resultatet er, naturligt nok, træthed, stress og manglende læringsudbytte. 

Her kommer så den private lektiehjælps-virksomhed og siger til de bekymrede forældre: "Hos os er det anderledes. Vi har ro, tid og er velforberedte, -så med vores hjælp er dit barn med i konkurrencen igen”. 

Man må for min skyld meget gerne deltage i faglig træning, studiestøtte eller lign. på egen tid. Men kun af lyst, ikke som kompensation. Desværre ser det pt. ud til, at folkeskolen skaber behov for kompensation i det private. -Og det er vel ikke meningen, er det?

Læs bloggen på Facebook